Kalmar

Poradnik RolePlay

Rekomendowane odpowiedzi

Poradnik RolePlay

Poradnik powstał z myślą o nowych graczach, jednak bardziej doświadczonym graczom nie zaszkodzi przypomnieć sobie podstaw.
Kwestie poruszone w poradniku przedstawione są w sposób możliwie najprostszy i zrozumiały dla każdego 😊

Czym jest RolePlay?


Jest to nic innego jak gra aktorska, polegająca na odtwarzaniu (odgrywaniu) roli w określonym świecie. Większość z nas ma zamiar stworzyć postać i związać się z nią na długie tygodnie czy miesiące. Nie jest zabronione jednak odgrywanie postaci „epizodycznej”.
Naszą postacią kierujemy wyłącznie my – od nas zależy kim będzie ta postać, jaki będzie miała charakter i czym się będzie zajmować.
RolePlay jest ogromną piaskownicą dla osób z równie wielką wyobraźnią.
 

Rozgrywka na serwerze DayZRP jest prowadzona w fikcyjnej Czarnorusi w czasie apokalipsy zombie – cały Lore (czyli historia świata) przedstawiona jest na forum (dayzrp.pl).
 

Pamiętajmy również że mimo naszej wyobraźni wszyscy musimy przestrzegać regulaminu (do znalezienia na forum) oraz ogólnych zasad RP.

Ważną rzeczą, którą należy zaznaczyć jest to, że RP znacznie różni się od innych gier. Zdarza się, że stracimy dobytek czy coś wartościowego. Czasami nas okradną lub coś zgubimy/zniszczymy. Są to jednak uroki tego rodzaju rozgrywki i należy pamiętać, że najważniejsza jest historia – nie pieniądze czy broń.


IC (In Character) oraz OOC (Out Of Character)

IC – zwrot używany kiedy mówimy o rozgrywce na serwerze. Jest to wszystko co dotyczy naszej (lub innej postaci) oraz świata w którym ta postać żyje.
OOC – są to zagadnienia które nie dotyczą świata IC – na przykład forum czy discord serwera (za wyjątkiem kanałów/zakładek IC takich jak komunikaty radiowe).
 

Nasza postać nie ma pojęcia że jest postacią w grze. Należy o tym pamiętać podczas rozgrywki. Postacie w grze posiadają własną i indywidualną historię raz wspomnienia z nią związane. Są one zupełnie niezwiązane ze światem OOC.

Nasza postać to nie my – należy się w nią wczuć, jednak gdy zostaniemy napadnięci przez inną postać pamiętajmy – to postać w grze napada naszą postać – nie inny gracz nas samych.
Wszystkie konflikty, nieporozumienia, przyjaźnie w światach zarówno IC jak i OOC zostawmy tam i pamiętajmy żeby nie łączyć tych dwóch światów.

Rozgrywka i komunikacja na serwerze

Rozgrywka na serwerze opiera się głównie na czacie głosowym, którego używamy wyłącznie IC. Mikrofonu używamy niemal cały czas – więc zadbajmy o to aby był sprawny i nie przeszkadzał innym graczom. Czynnikiem który również wpływa na chęć gry z nami są słuchawki – czy jest coś bardziej irytującego od tego, gdy sami siebie słyszymy w mikrofonie drugiej osoby?

Zwroty w grze – zabronione jest używanie zwrotów OOC podczas rozgrywki IC (tak, wspominałem ale warto jeszcze raz przypomnieć). Jeśli musimy przekazać jakąś wiadomość OOC innym graczom, zróbmy to tak aby wpasować to w klimat rozgrywki. Dla przykładu:
muszę zrobić reloga poczekaj chwilę, muszę odpocząć
za chwilę restart zbliża się burza/zaćmiene
zaraz wracam, muszę iść siusiu jakie piękne niebo, stańmy i pozachwycajmy się chwilę
Oczywiście jest to wszystko z przymrużeniem oka, ale takie zwroty znacznie wpływają na klimat i rozgrywkę.
 

Historia postaci

Gdy stworzymy naszą postać dobrze jest mieć już wymyśloną historię tej postaci. Co z postacią działo się przed epidemią oraz w jaki sposób znalazła się tu gdzie jest teraz.
Może zdarzyć się że spotkając inną postać zostaniemy o to zapytani – warto mieć o czym rozmawiać 😊
 

Akcje RP

Wszystkie akcje, których podejmuje się nasza postać muszą być uzasadnione fabularnie. Należy rozpatrzeć możliwości i skutki takiej akcji jakby miała miejsce w rzeczywistości.

Każda akcja powinna być w odpowiedni sposób zainicjowana. Nieuzasadnione strzelanie czy bicie innych postaci jest traktowane jako FailRP (o tym również niżej) i jest zabronione.

 

Zasada poszanowania życia i zdrowia

Jest to zasada pomagająca wcielić się w rolę. Nakazuje ona nam odgrywanie odczuwania strachu przed utratą życia i/lub zdrowia. Czy w rzeczywistości ktoś z nas podszedłby do uzbrojonej osoby i próbował okładać go rurą lub łopatą? Wątpię. Więc nie róbmy tego podczas rozgrywki IC i starajmy się odgrywać strach.

 

Śmierć postaci

Na potrzeby rozgrywki przyjętym jest, że gdy nasza postać zginie – odgrywamy otrzymanie ciężkich obrażeń i obudzenie się gdzieś w innym miejscu. Naturalnie nasza postać nie pamięta dlaczego się tam znalazła ani co jej się stało.
Permamentna śmierć postaci opisana jest niżej (CK).


MG (Metagaming) i StreamSniping

Jest to nic innego jak wykorzystywanie informacji OOC w świecie IC.
Gdy dowiedzieliśmy się czegoś na discordzie lub od innego gracza w formie OOC – nie możemy wykorzystać tego podczas naszej rozgrywki na serwerze. Nasza postać nie ma możliwości posiadania takiej wiedzy i przenoszenie takich informacji psuje rozgrywkę nam oraz innym graczom (oraz jest surowo karane).
To samo tyczy się podglądania streamów i wykorzystywania informacji zawartych w nich.


PG (PowerGaming)

PG jest wymuszeniem akcji RP na innej postaci bez możliwości zareagowania przez drugą postać.
Czyli - nie możemy wykorzystać mechaniki gry do „zrobienia czegoś” innej postaci bez dania możliwości drugiemu graczowi zareagowania.
Na przykład:
- karmienie innej postaci
- golenie innej postaci
- kradzież koła z samochodu (czyli podchodzimy bez słowa, bierzemy koło i uciekamy)
Przykłady te nie dotyczą momentów kiedy postać jest porwana/związana lub nasze działanie nie jest niezgodne z tym jak moglibyśmy się zachować w rzeczywistości. Mając uprowadzonego możemy odegrać, że wciskamy mu jedzenie na siłę – jednak nie zakradniemy się do nikogo od tyłu żeby nakarmić go ludzkim mięsem bez jego wiedzy.


FailRP

Jest to ogrywanie lub prowadzenie akcji w sposób niezgodny z ogólnie przyjętymi zasadami RolePlay.


LootRP

Jest to prowadzenie rozgrywki o znikomej wartości RP lub jej braku, mające na celu "lootowanie" tj. zbieranie sprzętu, rzeczy, broni itp. Polega na celowym napadaniu innych graczy, celem wyłącznego pozyskania jego rzeczy, jak i prowadzeniu rozgrywki w sposób nonRP podczas wyłącznego przemieszczania się po mapie celem lootowania.

 

CK (Character Kill)

Jest to permanentne uśmiercenie postaci. Następuje na wniosek innego gracza i pozytywnym rozpatrzeniu przez administację. Każdy gracz ma prawo uśmiercić (wyłącznie) własną postać bez konsultacji z administracją.
Wyjątkiem jest wykonanie CK na członku frakcji której jesteśmy liderem - wtedy nie potrzebujemy zgody administracji.
Kolejna postać gracza nie może posiadać informacji które posiadała poprzednia.

 

DM (DeathMatch)

Jest to zwykłe, nieuzasadnione fabularnie zabijanie innych postaci. Surowo zabronione.

 

KOS (Killing On Sight)

Jest to forma DM polegająca na strzelaniu lub zadawania w inny sposób obrażeń innemu graczowi bez uzasadnienia fabularnego.

 

Komendy .me i .do

Są to komendy narracyjne. Służą do opisywania czynności, których nie jesteśmy w stanie przedstawić za pomocą animacji lub mechaniki gry.
Mają na celu rozbudowanie RP i wprowadzenie dodatkowych elementów rozgrywki.

Komend /me i .do używamy w czasie teraźniejszym w 3. osobie liczby pojedynczej.

/me
Komenda /me służy do opisywania czynności wykonywanych przez naszą postać – głównie tych, których nie jesteśmy w stanie odegrać animacją.

Przykłady:

   /me sięga do kieszeni po kartkę i długopis

   /me przygląda się uważnie rannemu

   /me trzęsą mu się ręce

 

/do

Komenda .do służy do opisywania otoczenia oraz stanu postaci.
Często używamy jej w połączeniu z komendą /me lub jako jej dopełnienie. Korzystając z komendy .do należy pamiętać, że kłamanie jest surowo zabronione.

Przykłady:

     /do wokół ogniska czuć gryzący w oczy zapach dymu

     /do na jego twarzy widać wiele blizn pozostałych po niedokładnym goleniu

Wykorzystywanie komendy .me i .do – przykłady:

     /me wyciąga z kieszeni papierosa, odpala i zaciąga się kilkoma dużymi buchami

     /do wokół niego czuć ostry ale przyjemny zapach drogiego tytoniu

 

     /me zdejmuje swoje brudne ubrania i przepłukuje je w rzece

     /do widać puszczający brud powstały z błota, ziemi i potu, a ubrania odzyskują kolor
 

Komendę .do wykorzystujemy również do zadawania pytań o stan postaci lub otoczenie.

Przykłady:

     /do jakie rany widać u poszkodowanego?

     /do czy widać strach w oczach ocalałego?

     /do czy po widać na niebie tęczę?

Pytań zadawanych za pomocą komendy .do używamy również do przeciwdziałania PG. Dajemy drugiej osobie szansę i możliwość odegrania lub odpowiedzi na naszą akcję.

Przykłady:

   Osoba A:

     /me zakrada się do śpiącej osoby

     /do czy porusza się bezszelestnie?

   Osoba B:

     /do nie, skradający nadepnął na gałąź, która głośno trzasnęła pod jego nogami

---

   Osoba A:

     /me próbuje związać zatrzymanego

     /do udane?

   Osoba B:

     /do tak

---

   Osoba A:

     /me próbuje na siłę wepchnąć stare, zgniłe mięso w usta związanej ofierze

     /do czy udane?

   Osoba B:

     /do nie, ofiara czując zapach mięsa wymiotuje wprost na buty oprawcy

---

   Osoba A: 

     /me zagląda do plecaka zatrzymanego 

     /do co znajduje się w plecaku?

   Osoba B: (związana po odpowiedniej akcji RP)

     /do w plecaku znajduje się butelka wody, kilka owoców, maczeta oraz garść naboi. W ukrytej kieszonce schowany jest również nóż. 

     /do czy napastnik odkrył ukrytą kieszeń? 


   Osoba A: 

     /do nie



Poradnik by @Buli

  • Like 3
  • Thanks 6

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.